10 Tips voor een goed werkende Solex 

Een goed werkende Solex vergroot het plezier van de rit. Niks vervelender dan startproblemen of plotselinge uitval van de motor. In deze Solex blog lees je bruikbare tips en informatie over hoe je je Solex in de beste staat houdt. De meest voorkomende problemen worden behandeld. 

1: Welke benzine en mengverhouding voor een Solex? 
Sinds de introductie van de nieuwe brandstof E10 krijgen wij veel vragen over de brandstof van de Solex. Er wordt veel gereden met Aspen / Motomix etc. deze smering is 1:50 wat voor een Solex eigenlijk te schraal is. Voor de nieuwere types Solex raden wij aan 1:35 a 1:40 te smeren. (Dit wil zeggen 1L olie op 35L/40L brandstof) voor de oudere types Solex (Solexen met bronzen drijfstanglagers) wordt vaak nog 1:25 aangehouden. 

Olie voor mengen hebben wij op voorraad: https://www.solexmarkt.nl/solex-olie
Deze olie is te mengen met E10 brandstof. 

De Solex mengverhouding is hier eenvoudig te berekenen: 
https://www.rekenmachine-calculator.nl/mengverhouding/

2: Startproblemen
Als een Solex een poos stil heeft gestaan wil het nog wel eens voorkomen dat deze niet meer wil starten. Heeft de Solex een tijd stil gestaan dan is het verstandig om een revisiesetjes aan te schaffen. Deze zijn hier te vinden: https://www.solexmarkt.nl/Solex-Revisieset 

3 tips om te controleren wat de oorzaak is: 
1) Geen vonk?
Draai de bougie uit de cilinderkop en zet deze weer vast aan de bougiekabel. Hou deze tegen de kop van de cilinderkop en draai aan het vliegwiel. Nu zul je aan de onderkant van de bougie kunnen zien of deze vonkt. 
2) Geen benzine?
Controleer eerst of de Solex benzine terug gooit naar de tank vanuit de carburateur als je aan het vliegwiel draait. 
Indien dit niet het geval is, is het verstandig de leidingen, filters, tank en het membraan en pompplaatje te controleren.
3)Geen compressie 
Draai je aan het vliegwiel en voel je geen tegendruk (compressie) controleer dan de pakkingen, zuigerveren/ cilinderset en controleer het carter op scheuren. 

3) Controleer de banden.
Controleer of er geen haarscheurtjes in de banden zitten en zet de banden een paar dagen voor de rit op spanning. Zo kom je tijdens de rit niet met een lekke band te staan.

4) De bouten en moeren 
Veel (onnodige) slijtage bij de Solex komt voort uit bouten en moeren die niet goed vast gedraaid zitten. Controleer deze regelmatig. 

5) Reinigen
Zorg dat de Solex weer netjes wordt weggezet als hij weer weg wordt gezet. Ook al rij je er niet op, laat de Solexen toch om de paar weken even lopen. 
Solex reinigingsproducten hebben wij voldoende op voorraad: 
https://www.solexmarkt.nl/Solex-onderhoud

6) Solex Ontkolen
Het komt vaak voor dat Solex verstopt is met roet. De cilinder, spruitstuk en uitlaat zullen dan gecontroleerd moeten worden op vuil. Maak alles zorgvuldig schoon en vervang indien nodig de uitlaat. 
Revisiesetjes: https://www.solexmarkt.nl/Solex-Revisieset
Uitlaten: https://www.solexmarkt.nl/Solex-Uitlaat

7) De Solex Remmen
Controleer de Solex remmen. Vervang de remblokjes en remvoeringen en kabels tijdig.
https://www.solexmarkt.nl/solex-remmen

8) De Solex verlichting 
Zorg dat je altijd veilig onderweg bent met goed werkende verlichting. 

9) Solex spaken en wielen. 
Controleer of alle spaken er nog in zitten en of deze niet beschadigd of krom zijn. Controleer de wielen op een slag. Met een slag in het wiel kan de band ergens tegen aan lopen waardoor je onderweg met een lekke band komt te staan. 

10) Roestige of lekkende tank. 
De metalen Solex tankjes hebben nog wel eens roestvorming aan de binnenkant. Bij de Start loopt de Solex nog goed maar onderweg raakt het filter verstopt. Controleer daarom voor de rit of er geen roetsvorming in de tank zit en of de tank niet lekt. 
Tankjes: https://www.solexmarkt.nl/solex-tank

 
  Solexmarkt     05-08-2021 20:00     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.